Metabasis N. 12
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Bewerungsbogen

Religion, Macht und soziale Organisation

Religion, Macht und soziale Organisation

November 2011 - Jahr VI - Heft 12

Philosophische Aussichten

The Technological Imaginary of Power and the Myth of the Saviour

Paolo Bellini

No reflection on political power and social organisation carried out sine ira et studio, that is to say as much as objective as possible and free from any ideological influence, cannot do without considering the relationship between power and collective imaginary in building up the identity and legitimisation processes of the political and social system. This dialectic procedure, in which imaginary and power influence and modify one another, stems from time immemorial, determining the origin myths and cosmogonies that lay the foundations for all the myths and religions.

Abstract

This brief essay intends to examine the technological imaginary of power in light of the fragmented identity that is investing Western civilisation. The most evident expression thereof is the mediatic dramatisation of any kind of narratives and symbols. In particular, this study is aimed to illustrate how the emergence of the myth of the Saviour is a symbolic form consistent with the important cultural and social transformations brought about by the new technologies.

Riflessioni sullo spirito

Claudio Bonvecchio

Il titolo di questo scritto può apparire tanto particolare e intrigante quanto ostico e, forse, anche un poco noioso. Tuttavia, apre al problema dello Spirito: un tema di cui talora si parla – magari solo genericamente – ma su cui, raramente, si riflette: almeno nella nostra epoca. Infatti, viviamo in un mondo in cui lo Spirito (o la dimensione spirituale, se si preferisce) – che, in passato, era una presenza data per ovvia e scontata e tutti sapevano ciò che significava – oggi rappresenta, invece, qualcosa di ignoto ai più.

Abstract

This brief article offers a reflection on the concepts of Spirit and the spiritual within Western society, both from a historical and a symbolic slant. In particular, it examines how such concepts undergo a substantial transformation due to post-modern mediatic civilization. Also their semantic ambiguity is touched upon, de-pending on how they are expressed in diverse narrative contexts.

Filosofia della penuria. Scarsità delle risorse e teoria dell’organizzazione umana nella Critica della Ragione Dialettica di Jean-Paul Sartre.

Francesco Caddeo

Nel fare fronte a problemi (crisi delle risorse primarie, siccità, tentativo di mantenere costante un tenore di vita nonostante le crisi energetiche, continua constatazione della distribuzione ineguale delle ricchezze, nonostante il sistema di produzione sembri incepparsi sempre più) che si presentano in questo mondo, che definire globale non rappresenta nient’altro che una banalità, si prendono in esame temi, che nel loro ripresentarsi costante e nell’incapacità atavica di affrontarli, rischiano di essere archiviati, e quindi di persistere, nel ‘chiacchiericcio’ della nostra epoca.

Abstract

The philosopher Jean Paul Sartre fifty years ago spoke about the global situation of human societies: their history has been always based on problematic relationship with penury of natural resources and these conditions pose questions that need, still today, an answer. Societies have always had to organize their structures to face poorness of material, time, human resources. This is the occasion to think about human activity and its position in the universe.

Immortalità o sacrificio?

Chiara Gianni

Secondo recenti studi pubblicati su Time, gli argomenti più trattati negli ultimi anni dagli scienziati riguardano l’intelligenza artificiale e l’estensione della lunghezza della vita. A proposito, i Singularitarians, una comunità formatasi intorno alla personalità e alle teorie di Kurzweil, sostengono che l’intelligenza artificiale rappresenti un primo passo verso l’immortalità, perlomeno celebrale.

Abstract

The aim of the paper is to questioning the absolute positive value assigned to immortality by Western science and religion. In this frame, Ludwig Klages theory of the Reality of Images (1929-1933) – which main assumption is the criticism of the concept of immortality in the monotheistic religions – is taken into account. With a neo-Romantic and vitalistic approach Klages opposes to the Jewish-Christian faith in individ-ual immortality the pagan myth of life continuity, thus anticipating the latest statements by Jan Assmann (2006).

Dai due corpi del re al corpo assoggettato. Kantorowicz, Foucault e il corpo politico.

Massimo Mezzanzanica

Sono ormai molti gli studi che, dal punto di vista di diverse discipline e con diversi interessi teorici, trattano il tema del corpo politico . In questa sede intendiamo evidenziare due tra i possibili significati di questa tematica: il primo è quello relativo alla metafora del corpo (considerata nelle sue implicazioni simboliche e teologico-politiche) e al ruolo che essa svolge sia nell’autorappresentazione del potere, sia nella definizione della Stato e della rappresentanza politica ; il secondo riguarda la dialettica o l’opposizione tra corpo sovrano e corpo assoggettato.

Abstract

Referring to the studies of Ernst Kantorowicz and Michel Foucault the paper deals with two aspects of the topic of body politic: the body metaphor as a form of representation of power and the opposition between sovereign body and subjected body. Kantorowicz and Foucault have in common an “archaeological” interest for symbolic and discursive formations as conditions of power. Unlike Kantorowicz, who underlines the au-tonomy of symbolic order, Foucault considers, in his genealogical approach, power as interplay between corporal forces.

Il ritorno del dio Pan

Emma Palese

Piedi biforcuti, due corna in fronte e mento barbuto sono i tratti distintivi della figura del dio Pan, il quale vagando per monti e boschi, attende nelle oscure caverne le ninfe, ovvero, i suoi oggetti pulsionali. Simbolo dell’istintualità, dell’animalità , questo demone dalla natura satiresca racchiude già nel suo stesso nome il Tutto, la totalità, che – però - per poter giungere a completo compimento necessita della presa di coscienza, o meglio, di quella realizzazione e attuazione dell’impulso.

Abstract

Totality is sacrality: a subtle balance which does not constitute only the founding principle of the entire world, but also that of the microcosm of the single subject, who properly in the sphere of the holy finds its fullness, the reductio ad unum. As in the relationship between Pan and Selene, where the uncontrolled Pan’s wish melts with the rhythm of Selene’s awareness. But, that harmony seems to get lost in our present age soaked of continuous media, technologic and consumerist fluxes, which reflect on our corporeality. It is a question of a real, authentic desacralization of the body, whose effects are getting more and more evident in our global world. To desacralization of the body is associated desecularization of the power too, meant as decline of the traditional western institutions - Church and State -, characterizing the Secular Age.

Dell’incertezza: considerazioni sul potere al tempo della globalizzazione

Gian Mattia Panena

Lo scopo del seguente articolo è di proporre una riflessione intorno al potere alla luce del presente momento storico, in cui la globalizzazione dell'economia e la crisi del modello moderno dello Stato nazione appaiono come le caratteristiche generali più evidenti e rilevanti.

Abstract

We are in the midst of globalization, a period marked by uncertainty and fear. As citizens we are witnessing the crisis of the State, Modern Age’s greatest political construction, but we do not discern any new political form on the horizon as yet. This situation reflects the crisis of the traditional idea of Politics, based on a separation between politics itself and economy, which was the main trait of the West. The global village is a world dominated by a financial system that rejects any political constraint: this impairs the capacity to reabsorb disorder and violence in a significant political horizon. The new economy represents the return toward a world dominated by the laws of Nature: the new idea of liberalism is the new face of slavery as that of Colonialism. The question is: is there any hope to change such situation without reconstructing the idea of Politics from scratch?

Politeismo e monoteismo: un problema tra teologia e politica

Roberto Revello

Il ritorno a un “politeismo” – certo di un tipo in qualche modo diverso da quello antico – è un tema ricorrente nel pensiero moderno, almeno dal romanticismo in poi. Come oltrepassamento di un monoteismo che ha condizionato negativamente la nostra civiltà, esso è più che mai presente nell’attuale dibattito, su più fronti.

Abstract

Erik Peterson developed the theological-political problem of monotheism in his famous critic essay (1935) involving Carl Schmitt’s Politiche Teologie. Today, it is possible to reconsider the topic thanks to further close examinations, probably leading to a more complex view of Peterson’s augustinian radicalization. The text refers to Jan Assmann’s hypothesis of historical perspective, or to Henry Corbin’s metaphysical interpretations, tracing some traditions of “composite monotheism”. It’s mainly focused on the opportunity for rejecting certain one-sidedness. Such one-sidedness could allow to blame for intolerance, fanaticism and violence (both religious and political) now polytheism – unable to think unity and equality – now monotheism, as the mask of a particularism to be made universal through violence.

Assenza e nostalgia dell’umano

Paola Russo

L’uomo operatorio: sono io, siamo noi, che ci piaccia o no. La società attuale nella quale viviamo è il riflesso di ciò che accade dentro ognuno di noi: una corrosione lenta che ha condotto l’uomo postmoderno ad ammalarsi. L’uomo contemporaneo vive una patologia degenerativa che corrode la struttura portante della sua esistenza, giacché ha modificato lo statuto della sua coscienza. La società ha anch’essa alterato la struttura del mondo, diventando una società ossessiva nella quale i soggetti devono garantire il controllo di ogni cosa.

Abstract

This paper focuses on the relationship between philosophy and medicine in the post-human era. Section I stresses the question of human beings in the artificial society and the absence of human feeling in a techno-logical-medical context, which increases the lack of humanity. Section II drives attention to the extremes consequences of the medicalization of life, where the health is considered as an industrial product. Section III looks at the contemporary tendencies of such humanity in our society and at the homesickness of nature.

Thematische Beiträge

Una Scozia indipendente, più europea che britannica?

Davide Gianluca Bianchi

Le general election britanniche del 6 maggio 2010 hanno decretato la fine del ciclo politico del New Labour, iniziato nel 1997 sotto la stella di Tony Blair: i Tory hanno conquistato 97 seggi rispetto al parlamento uscente, mentre i laburisti ne hanno persi 91. Ciò significa che vi è stato uno swing del 5% di voti fra i primi due partiti, oscillazione che non si vedeva dagli anni Trenta del secolo scorso.

Abstract

In last elections (5th May 2011), Scottish National Party (SNP) won a “working majority” in Scottish Parliament (69 sets on 129). An year before (6th May 2010), Tony Blair’s New Labour lost British general election after has been in office since 1997. In these years Labour Party has introduced Devolution in Wales and, above all, in Scotland to gain votes in “Celtic Fringes”; but instead of weakening Scottish nationalism, this tactics has made it stronger. And now SNP claims a referendum for Scottish self-determination just when the Conservative is in office at Downing Street. In British context, conflict politics on nationalism likely is coming back.

Nascita del potere medico nell’età moderna

Cristina Cattaneo

Negli anni ’70 Ivan Illich apre il suo famoso libro di denuncia sul potere medico, con la frase: «la corporazione medica è diventata una grave minaccia della salute» e tra i molti esempi che cita, uno, esemplare, riguarda l’imperialismo diagnostico.

Abstract

Medicine wields a pervasive and increasing power in every aspect of individual’s life. Foucault and Illich argued that this power, sustained (or based on) by the all embracing, multi-leveled organization of modern health care, takes its strength from asserting itself as a legitimate, positive knowledge. Analyzing the evolving paradigm of the medical profession this paper highlights that, after the French revolution, medicine established its present appearance characterized by the exclusion of any subjective element, emotional, or existential consideration implied in the health care.

Religione, potere ed organizzazione sociale: il paradigma dell’antica Mesopotamia sumerica ed assiro-babilonese.

Pietro Mander

L’argilla è un materiale dei più resistenti allo scorrere del tempo, fra i molti usati come supporti alla scrittura; una benedizione, questa, per gli assiriologi, perché nell’antica Mesopotamia con quel materiale confezionarono le tavolette sulle quali per oltre tre millenni furono incisi, in un sistema di grafemi cuneiformi, testi in due lingue, il sumerico e l’accadico (l’assiro-babilonese), due idiomi simili tra loro quanto possono esserlo italiano e cinese: la resistenza del materiale ha consentito di acquisire una documentazione relativamente ampia altrimenti irraggiungibile.

Abstract

In Sumerian and Babylonian mythology gods created Man in order to give him the haevy task of running the universe, thus relieving the minor divinities from it. To attain this result they handed down to humanity the necessary knowledge to erect towns where temples were to be built. Kingship was then “lowered from heaven” to secure a constant connection with human society. To enable the sovereign to know the divine will, divination was also sent by them to mankind. Mythology outlines a metaphysical, as well as cosmological system where the place and the task of Man are neatly figured out: endowed with a divine element in his own constitution, he must bring his behavior into harmony with the Divine and gain the consent to build the temple as a reward.

De la nature mythologique du roi Arthur

Geneviève Pigeon

Le roi Arthur appartient au corpus très restreint des figures qui tapissent la toile de fond de l’imaginaire collectif occidental. Si la question de la nature historique du personnage, ancrée dans l’Antiquité tardive et le Moyen-Âge anglais, passionne encore , la recherche des dernières années s’est plutôt intéressée au rôle du personnage dans la diffusion de l’idéologie Plantagenêt en France et en Angleterre aux XIIe et XIIIe siècles.

Abstract

For centuries, King Arthur, an English ruler of the VIth century, has fascinated both historians and fiction authors. Described as a legend, a historic king or a myth, the greatest christian king of all times, as it is referred to by its believers, has been studied extensively throughout the years. In this paper, we will demonstrate how the theory of myth, as applied in the field of religious studies, can be used to shed a new light on this character, and thus further explain its incredible popularity through the Middle Ages, up to our times.

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