Metabasis N. 32
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Immaginari e simboli della morte

Immaginari e simboli della morte

Novembre 2021 - Anno XVI - Numero 32

Riflessioni politiche

Lo spazio del ricordo e rêveries materiali: verso un’estetica della morte.

Aurosa Alison

DOI: 10.7413/18281567210

«Il Paradiso è un luogo sulla terra», con queste parole Belinda Carlisle nel 1987 canta uno spazio indicibile senza tempo. Non sappiamo se la cantante si riferisca ad un’immagine dell’amore, piuttosto che al passaggio da una dimensione all’altra. Sappiamo però, che in entrambi i casi la concettualizzazione del presente è il punto cardine del significato della canzone. C’è un luogo sulla terra che rappresenta l’amore, c’è un luogo sulla terra che rappresenta o è il Paradiso. C’è dunque ancora speranza, così come la visione di un futuro felice.

Abstract

Traditionally, the rational approach tends to configure the concepts of life and death in terms of separation. The symbolic approach conceives of them as related and mutually implicating. The former approach has prevailed in much of the philosophical tradition, the latter in the anthropological and ethnological studies. In this work we try to face a third scenario, which is that of the disarming unspeakability of this dyad, neither in terms of separation nor in terms of conjunction.

La morte: simboli di un viaggio.

Cassandra Basile

DOI: 10.7413/18281567211

Come afferma Elias, «non è la morte, ma la coscienza della morte a costituire un problema per gli uomini». Siamo così attaccati a questo corpo, perché noi viviamo nel corpo, che il rinunciarvi costituisce per noi il problema della nostra esistenza. La paura che muove i nostri pensieri, muove anche il nostro immaginario riguardo a ciò che rappresenta l’ignoto per eccellenza, il punto futuro dal quale non possiamo sfuggire, ma che ci coglie con spavento perché del dopo, noi mortali, non sappiamo nulla. Il dopo, se c’è un dopo, non fa parte della nostra esperienza.

Abstract

As Pigafetta says, death is the emptiest concept we have. However, death can be a meaningful concept for us, once we put into it our imagination with its myriad hopes and fears. Through the ages, death has become the bearer of symbolism in opposition to light as well as the concealment of knowledge. This article shows – through the description of symbols relating to the representation of the Underworld, the relationship between light and darkness, the symbolic explanation of the epic of Gilgamešh, and the study of some myths related to death – the imagery underlying the concepts of death that still has importance in our lives, as they display a relationship, perhaps the most private we have: that one each of us has with death.

E se la morte non fosse che un simbolo

Viviana Faschi

DOI: 10.7413/18281567206

Cos’è un simbolo se non la faglia che rende dissimile l’uno da se stesso, che lo taglia e lo incrina nella sua più recondita intimità? Cos’è un simbolo se non un tenere insieme qualcosa proprio perché lacerato, precedentemente lacerato, o forse lacerato da sempre? Cos’è un simbolo se non un antico diavolo, quel vecchio povero diavolo che aveva di mira la separazione sopra ogni cosa – divide et impera?

Abstract

Starting from a classical conception of the symbol (Alleau, Cassirer, Creuzer, Usener) the article proposes a journey that from the Greek Tragedy to Edgar Allan Poe, from the semiotics of Carlo Sini to the seminars of Jacques Lacan, aims to show the indissoluble link which joins the instance of the symbol with death.

La mortificazione della morte

Natascia Mattucci

DOI: 10.7413/18281567208

Non sono mancate in questo periodo pandemico riflessioni autorevoli sugli sconvolgimenti prodotti da un virus le cui rapide e imprevedibili mutazioni paiono vanificare gesti e gestioni politiche. Slavoj Žižek ne ha colto fin da subito la portata sottolineando che non si sarebbe trattato di una transitoria interruzione delle operose esistenze del XXI secolo, ma di un acceleratore della storia capace di smottamenti irreversibili .

Abstract

Starting from questions that the recent pandemic has posed to the world’s governments and citizens about the connection between medicine, politics and public health, this essay analyses some human attitude changes towards death and mortality over the last few centuries through the philosophy and literature mediums. From this perspective, in the paper’s first part, the human approach to death and mortality is discussed considering the birth of the clinic and technology, showing the progressive removal of the perception of human limits in the contemporary world. In the second part, the human finiteness issue is addressed regarding the recent pandemic, raising questions about the loneliness of the dying and the consolatory function of storytelling.

L’ordine straordinario. La morte e il vuoto filosofico.

Fabrizio Sciacca

DOI: 10.7413/18281567213

Le cose che vengono subito in mente sulla morte sono due. La prima è la cessazione della vita. La seconda è che nessuno può raccontarla. Dunque vi è alla base di tutto questo un evento, senza il quale necessariamente non si può avere la morte. Questo evento è la vita.

Abstract

Traditionally, the rational approach tends to configure the concepts of life and death in terms of separation. The symbolic approach conceives of them as related and mutually implicating. The former approach has prevailed in much of the philosophical tradition, the latter in the anthropological and ethnological studies. In this work we try to face a third scenario, which is that of the disarming unspeakability of this dyad, neither in terms of separation nor in terms of conjunction.

Simbolica della morte e della fragilità. Riflessioni filosofico-politiche sullo stato di emergenza durante la pandemia da COVID-19.

Erasmo Silvio Storace

DOI: 10.7413/18281567215

Le riflessioni che seguono intendono prendere le mosse da una riflessione a partire dal concetto di “emergenza”, divenuto ormai parola-chiave, anche in senso filosofico-politico, agli inizi degli anni ’20 del XXI secolo. Il termine “emergenza” indica anzitutto un “affioramento”, una “sporgenza” di qualcosa che affiora all’improvviso, che emerge, appunto, ovvero che erompe, che salta fuori, ad esempio dall’acqua.

Abstract

This article investigates the symbolism connected to the concepts of death and fragility in reference to the health emergency related to the COVID-19 pandemic. Starting from a philosophical premise, the concept of “emergency” is investigated, also etymologically, showing the connection between a health emergency and the re-emergence of existential problems inherent to the essence of the human being, such as his mortality: all this immediately shows important social and political, as well as ethical and moral consequences. A second premise investigates the notions of “emergency” and “state of emergency” in political and legal key, with particular reference to Carl Schmitt. The discussion continues by analyzing in a philosophical-political key the re-emergence of the concept of mortality during the health emergency from COVID-19, and then reflect on the symbolic-political value of fragility and mortality through a historical-philosophical path from antiquity to the present day.

Rituels symboliques de la mort

Jean-Jacques Wunenburger

DOI: 10.7413/18281567212

L’événement de la mort comme cessation de vie, décomposition du corps et disparition de l’identité physique, provoque depuis le début de l’hominisation une intense activité psychique pour prendre en charge l’événement, ses phases traumatisantes voire répugnantes sur le plan émotionnel, et la mémoire du trépassé. Changement impressionnant et rapide, le décès mobilise l’imaginaire pour prendre en charge la disparition d’un être, aussi bien en imaginant par anticipation et simulation une pérennité invisible, au delà de la décomposition du corps qu’en incitant à cultiver, voire à inventer, des souvenirs.

Abstract

Death can be considered the primary, and probably oldest, matrix of all mythologisation. The event of death provokes intense psychic activity to deal with the change it implies. The search for hope and consolation in relation to death - understood as a limitation of life - is expressed in an attempt to transform the apparent annihilation of life into a transformation of one onto-cosmological plane into another. Mythical narratives and beliefs implement a spatial and temporal scenario (through, for example, ceremonies and rituals) that largely spills over onto the living, providing them with a symbolic imaginary that leads to the creation of symbols, signs, ceremonies and rituals that ensure an exchange between the living and the dead.

Orizzonti filosofici

Gabriel Vázquez: il Gregorio Spagnolo.

Cintia Faraco

DOI: 10.7413/18281567209

Gabriel Vázquez, gesuita spagnolo attivo alla fine del Cinquecento, incarna appieno il momento conclusivo di un’epoca tanto caratterizzata dalla ripresa dello studio della filosofia antica ed altomedievale, quanto anche gravida di tutte le ulteriori novità filosofico-morali e giuridico-politiche, che sbocciarono e si espressero, di lì a poco, nel giusnaturalismo moderno.

Abstract

The present essay proposes to interpret the thought of Gabriel Vázquez as an ideal continuation of that of Gregory of Rimini. In this way, I suggest a “new” name for the Jesuit: no longer the Spanish Augustine, as has gone down in history, but the Spanish Gregory.

Cagots e Yazidi. Le prigioni della diversità.

Massimo Frana

DOI: 10.7413/18281567202

Il 26 gennaio 1855 veniva ritrovato in rue de la Vieille-Lanterne, impiccato a un cancello, il cadavere di Gérard de Nerval, al secolo Gérard Labrunie, uno dei più noti poètes maudits. La tragica morte di Nerval non poteva apparire se non un suicidio, considerato tra l’altro che lo scrittore ormai da più di un decennio aveva manifestato sintomi psicotici, alcuni riconducibili a schizofrenia.

Abstract

Cagots and Yazidis are two peoples united by the same fate, that of the scapegoat. Considered sons of Lucifer, Iblis for Muslims, they have been victims of persecutions and segregation over centuries. Their obscure origin and their customs, beliefs, traditions, fundamentally shrouded in mystery, have aroused suspicion, distrust and hatred over time. Their existential diversity is at the origin of the “prisons” that were created by the community of the so-called “normal”. While the Cagots were lost in the nineteenth century, when their complete and bourgeois integration was achieved, the Yazidis still inhabit Kurdistan, well recognizable and condemned to bear a stigma, that of belonging to a race maudite.

The language of politics between hate speech and hate crimes

Enrico Graziani

DOI: 10.7413/18281567216

This paper aims at stressing tension and interactions between these three definitions of hate speech in relation hate crimes. In particular, the paper investigates the tangible significance of fear and violence originated from hatred. The applied methodology is Politolinguistk. This neologism, coined by Armin Burkhardt in 1996, identifies a particular area of analysis between linguistic and political science. At the basis of this method are Johan Searle’s studies on the distinction between method and scope of analysis. Following this argument, the analysis focuses on the impact that stereotypes and prejudices have on the spread of hatred on a social level, in some cases legitimized by politics.

Abstract

This paper aims at stressing tension and interactions between these three definitions of hate speech in relation hate crimes. In particular, the paper investigates the tangible significance of fear and violence originated from hatred. The applied methodology is Politolinguistk. This neologism, coined by Armin Burkhardt in 1996, identifies a particular area of analysis between linguistic and political science. At the basis of this method are Johan Searle’s studies on the distinction between method and scope of analysis. Following this argument, the analysis focuses on the impact that stereotypes and prejudices have on the spread of hatred on a social level, in some cases legitimized by politics.

La costruzione del sé tra provvisorietà e incertezze

Michela Luzi

DOI: 10.7413/18281567188

Nella società contemporanea, viene aborrito tutto ciò che si presenta stabile e definitivo, mentre, l’estremamente labile e transitorio è eletto a paradigma di un modello di stile vincente. L’esponenziale crescita dei contatti e delle interconnessioni ha fatto perdere importanza alle relazioni, perché l’essenza sta nel consumo immediato e non più riproducibile, se non in termini assolutamente diversi, originali, inconsueti per la loro intrinseca tipicità.

Abstract

In contemporary society the quantity seems to have the upperhand compared to the quality, allowing to ‘gain’ numerically more frequent ratios. This has considerably complicated the conditions for building the foundations of friendship, solidarity, social relations and love. Love is a catalyst of emotions that make the interaction unique, not catalogable and not comparable to anyone else. These exclusive peculiarities of love lead ‘homo sociologicus’ to find in himself criteria of judgement, evaluation and motivation to act, which are not so appreciated in contemporary society, in which, on the other hand, the ‘homo oeconomicus’ predominates: solitary, selfish and egocentric. An actor, always looking for the best deal, driven by rational choice, careful not to fall prey to any emotion that does not have monetary advantages. Relationships become similar to products, and as such they must have characteristics of convenience, substitutability at all times, response to a desire or perhaps a more uncommitted ‘desire’.

Lo stato di Giolitti e la sua crisi (1903-1921): proposte costituzionali e filosofiche.

Franca Menichetti

DOI: 10.7413/18281567214

Nel novembre del 1903, Giolitti presenta al Parlamento una lista di ministri che non soddisfa  l’Estrema Sinistra. E pronuncia un discorso programmatico all’Estrema Sinistra non gradito, nonostante l’impegno a riprendere il progetto di legge sul divorzio, a ridurre le spese militari e a indire le elezioni per rinnovare la Camera di Pelloux, un Presidente del Consiglio che senza batter ciglio aveva represso i movimenti rivoluzionari del Sud.

Abstract

Giolitti was a reformist. With some interruption, he led the government from 1903 to 1921. To the political and social crises of this government, the principal replays in the language of constitutional law and of philosophy were those of Santi Romano, Croce, Gentile, Salandra e Gramsci. But the belle époque was finished, or was finishing.

“O meritocrazia o morte!”: aspetti politici, identitari e distopici della serie televisiva sud-coreana Squid Game.

Michele Olzi

DOI: 10.7413/18281567205

Il 17 settembre 2021 è stata mandata in onda sulla piattaforma Netflix la serie televisiva – dal carattere squisitamente distopico – Squid Game. Ora disponibile anche nel suo doppiaggio italiano, la serie sud-coreana ideata e diretta da Hwang Dong-hyuk ha avuto una ricezione e un successo indiscussi. Se sulle ragioni della sua celebrità a livello internazionale possiamo di sicuro annoverare la qualità del cinema coreano, di sicuro a questa possiamo aggiungere la trattazione di temi di natura politica e mediatica. Gli elementi che introducono lo spettatore della serie TV in un inferno distopico e totalitario – dove la democrazia viene declinata nella sua “perversione meritocratica” – sono tre: il gioco, il merito e il denaro.

Abstract

This paper aims to consider a series of political, identitarian, and dyspian aspects of the Netflix’s series, Squid Game. More specifically, the analysis of the TV series implies different considerations related to the theme of merit. Sociological and philosophical debate recently focused on this political topic. Three different concepts (i.e. game, merit, and money) are herein introduced to further contextualize the debate.

La formazione del Governo Draghi e le contraddizioni in seno al populismo italiano

Luigi Sica

DOI: 10.7413/18281567204

L’osservatore che, con uno sguardo a volo d’uccello, avesse voluto provare a rintracciare un disegno complessivo delle vicende politiche globali negli anni immediatamente precedenti alla grande pandemia, difficilmente avrebbe potuto articolare la sua analisi senza in qualche modo passare – fosse anche solo per cimentarsi nel difficile tentativo di ridimensionarne i confini – per il concetto di “momento populista”

Abstract

The paper concerns the hypothetical crisis of the “populist moment” in Italy, with reference to the possible contradictions between the alleged populist nature of Lega and M5S and the participation of these two parties in the Draghi national unity government. The examined contradictions – some actual, others only apparent – concern the themes of Europeanism, the themes of the pluralism of democratic representation and the themes of the relationship with technocratic models.

Disaccordo e libertà di espressione. Il caso dell’aborto traumatico.

Maria Rosaria Vitale

DOI: 10.7413/18281567207

Questo lavoro si concentra su rivendicazioni anti-abortiste che vengono considerate da chi le esprime quali basate su evidenza empirica. Più nello specifico, esse rimandano alla postabortion syndrome (PAS) in quanto variante del disturbo post-traumatico da stress (PTSD).

Abstract

This is an article about a contested syndrome as a type of posttraumatic stress disorder. Its proponents claim that the abortion procedure causes per se detrimental effects on women’s mental health. Although the postabortion syndrome has been debunked by experts, it still resonates into antiabortion claims expressed by ordinary speakers. I will analyze its political and philosophical implications.

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