Metabasis N. 20
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Scheda di valutazione

Religione, potere e tolleranza II

Religione, potere e tolleranza II

Novembre 2015 - Anno X - Numero 20

Riflessioni politiche

Simbolo, potere, persona. Un’analisi della prospettiva di Giuseppe Limone

Giuseppe Maria Ambrosio

DOI: 10.7413/18281567067

Con il saggio I molti nomi della terra, i molti nomi della verità. Riflessioni su una metafora, apparso qualche mese fa nei quaderni di dipartimento da lui curati, Giuseppe Limone torna ad occuparsi di un tema a lui caro, quello del simbolico, già al centro di numerosi suoi lavori. La prospettiva simbolica è qui adottata come possibile chiave decodificatoria del rapporto tra il diritto e la forza, e delle problematiche che tale rapporto pone sul piano giuridico e politico.

Abstract

The article outlines the main characteristics of the research of Giuseppe Limone, a contemporary Neapolitan philosopher, particularly focusing on the symbolic implications of the relationship between political power and legal right(s). In the first five paragraphs Limone’s theories are compared with those of some wellknown authors (Rousseau, Kelsen, Hart, Habermas, Dworkin) in order to briefly define theoretical differences and similarities; the sixth and final paragraph outlines a possible operational – i.e. from a legal standpoint – implementation of “personalism” as a philosophical perspective, conceived as a hermeneutical tool able to equally focus and increase the protection of fundamental rights as stated in different sources of international and supranational Law.

L’intolerance religieuse et l’echec des utopies classiques

Corin Braga

DOI: 10.7413/18281567068

En général, les antiutopies, à commencer par les antiutopies de l’Âge classique, ont pour but de montrer le revers négatif de notre monde, du mundus. Elles sont des critiques, des satires, des « mondes renversés » qui choisissent les éléments mauvais de notre monde, de l’Europe, et les extrapolent dans un pays allégorique des antipodes ou d’un autre emplacement imaginaire connotant l’altérité.

Abstract

The Counter-Reformation treated classical utopias as Pelagian heresies, that is, fictions that questioned the original sin and the role of the Church in redemption. The religious censorship applied to utopian thinking provoked, in some authors, a radical disbelief in the possibility of achieving ideal societies or earthly paradises. While authors like Gilles Bernard Raguet questioned the models offered by Francis Bacon and other utopists, other authors like Tiphaigne de la Roche, Bernardin de Saint-Pierre or Samuel Johnson demonstrated, through a counter-utopian procedure of “reductio ab absurdum”, that utopias could simply not endure on earth.

Tolleranza vs psicosi

Maria Anna Carlino

DOI: 10.7413/18281567069

Difficile, oggi come oggi, parlare di una qualsiasi forma di “convivenza” o di “tolleranza”, termine quest’ultimo dal significato a volte ambiguo, ma soprattutto di complessa attuazione. Lo stesso significato etimologico ci potrebbe portare a delle riflessioni ambivalenti: dal latino tollere che riconduce al significato di “sopportare” ovvero “mal sopportare” e, pertanto, due pensieri in antitesi tra loro.

Abstract

It’s difficult today to talk about tolerance and coexistence. In a society like the contemporary values and moral predominant not always correspond to the needs of individual human psyche. The religious power does not create more spiritual communities and the political power no longer creates a sense of belonging, not protect or guarantee the quality of life. This favors the emergence of a hidden power that takes possession of man and leads him to consume and to be consumed. This allows the formation of new psychopathic personalities and new psychopathologies that generate violence, hatred and aggression.

Religione e democrazia: dal vicario savoiardo a noi

Roberto Gatti

DOI: 10.7413/18281567070

Nella Professione di fede del vicario savoiardo Rousseau si misura con il problema concernente i contenuti fondamentali e il significato intrinseco della religione, considerandola il vero e proprio fondamento non solo della morale individuale ma della società politica ben ordinata. Non a caso, come ho già avuto modo di ricordare, troviamo collocato dopo la Professione (libro IV), ed esattamente nel libro V, un resumé del Contratto sociale, il cui senso è chiaro: l’educazione, nella sua fase finale, cioè nella raggiunta maturità di Emilio, deve riguardare anche la politica, le cui basi religiose sono già state esplicitate dal Vicario.

Abstract

Le sujet de cet article est la signification d’un déisme, comme celui de la Profession de foi, qui, contrairement à ce que pensait Pascal, peut, dans la mesure où il reste ouvert au surnaturel, ne pas céder à l’athéisme. Très important est le « scepticisme involontaire» qui, si on le prend dans son sens (selon moi) le plus approprié, devrait être perçu comme l’exercice, libre et tolerant, de la pensée éternellement engagée dans la recherche d’une vérité qui ne peut jamais être totalement dévoilée, mais qui, malgré cela, nous interpelle à travers des traces, événements, narrations, symboles, figures qu’il ne suffit pas d’exorciser par le biais de la censure pseudo-rationaliste, maintenant épuisée, du mythe.

Pavel Florenskij e la tolleranza infelice

Marina Guerrisi

DOI: 10.7413/18281567071

In uno scritto dal titolo Nota sull’ortodossia P.A. Florenskij dichiara che i « positivisti e gli altri apostoli della tolleranza sono persino peggio degli autori da cui sarebbe naturale aspettarsi un certo fanatismo ». Per comprendere l’origine di tale avveduta propensione sarà opportuno riflettere sul grado di ricezione del positivismo europeo nei primi anni del XX secolo russo e in particolare sul modo in cui la categoria umanista di tolleranza venne diversamente combattuta – in parte assimilata – e dal magistero cattolico e dal pensiero ortodosso.

Abstract

How catholic Church and Orthodox thought have read the concept of tolerance from Enlightenment? If catholic writings seem to support an idea of tolerance measured by moral conscience of unity, Pavel Florenskij helps us understand how could be equivocal the relationship between liberal values and religious culture. Tolerance without a sufficient knowledge of the religious phenomenon is likely to become an indifferent consent. What’s that kind of knowledge, according to Florenskij, able not to develop into sad tolerance yearning for trascendence?

Ecrasez l’infame ! Voltaire y la tolerancia

Fátima Gutiérrez

DOI: 10.7413/18281567072

Al releer el proverbio de Blake, me tienta empezar estas líneas preguntándome qué sería de la verdad sin alguien dispuesto a creer en ella. Pero, en una obra que lleva la palabra "tolerancia" en el título, pienso que mejor será comenzar indicando que no sólo es arriesgado sino erróneo, desde un punto de vista estrictamente intelectual, hablar de "verdad", en singular. Partiendo de esta base, que quiere ser una declaración de principios, puedo, ya, volver al proverbio y, con él, a la reflexión.

Abstract

This paper endeavors to place Voltaire's Treatise on Tolerance in its right context. Held as one of the brightest luminaries that make of the XVIIIth century the Age of Enlightenment, it nevertheless also gives us the opportunity of dealing with the very long shadows it casts. Furthermore, we expose the reasons why we take that work to be one of the greatest examples of eloquence and reasoning ever pleading for brotherhood and justice as the highest rulers over the whole mankind.

Dimensioni sociologiche dello spazio e del tempo

Michela Luzi

DOI: 10.7413/18281567073

Lo spazio ed il tempo sono due straordinari concetti intorno ai quali si è costruita la vita degli uomini e la storia delle società . Tuttavia, la loro percezione e la loro rappresentazione hanno subito nel tempo profonde variazioni, a seconda della prospettiva assunta e dei cambiamenti fattuali prodotti dall’attività umana.

Abstract

Space and time are two extraordinary concepts that have always influence the life of humans and of the community.
There have been many notions and representations of these categories throughout history and even today it is not possible to give a clear and absolute definition. There search continues and the arisen questions inevitably give rise to further questions, whose answers are always partial.
It follows that absolute space and time, does not exist as time and space are the result of humans cognitive and cultural processes in there attempt to define and interpret them-selves with conventional commonly accepted models.
In contemporary society, moreover, the development of information technologies has produced a significant influence on the perceptual and representative processes of the two categories. The ease to move and communicate gives the feeling that space and time contract until they disappear.
However, despite of all the difficulties encountered when there are questions about these two concepts, the fact remains that space and time are central in the lives of individuals, because they influence behavior and social relations. In fact, they represent the point of departure and arrival of a man's journey in the search for his identity.

Lusinghe dialogiche e anarchia della prossimità. Spunti critici su etica, politica e agire comunicativo a partire da honneth.

Fiammetta Ricci

DOI: 10.7413/18281567074

L’eticità della comunicazione, secondo J. Habermas, come eguale diritto di tutti i partecipanti del discorso all’impiego di ogni atto linguistico utile ad ottenere validità all’argomentazione, e come impegno degli interlocutori a realizzare un rapporto cooperante e non strategico, dovrebbe essere realizzata da soggetti che, agendo in un modo comunicativo, si intendono nell’orizzonte di quello che l’autore chiama un “mondo vitale”.

Abstract

Honneth, in his Criticism of Power, wants to present the idea of a confrontation model of society based just on a theoretical-communicative level; a conflict that dates back to the moral claims of individuals as social actors fighting for recognition of their identities. This recognition comes through the choice of dialogue as a conflict mediation, but today the risk appears to be that this choice ends up being a rhetorical and stereotyped exercise of communicative practice, where Politics answers using force or showing an empty tolerance that does not assume any responsibility towards the anarchy of proximity.

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